O programie

STAYnia jest inicjatywą Fundacji Muzyka jest dla wszystkich oraz Fundacji Sinfonia Varsovia i Orkiestry Sinfonia Varsovia. Jej celem jest stworzenie stałego kontekstu społecznego dla praktyki muzycznej amatorów o różnym stopniu zaawansowania w grze lub śpiewaniu. Od 2015 wspólnie osiągamy ważny cel – rozwijając działania grup muzykujących  tworzymy międzypokoleniowe środowisko ludzi, którzy lubią ze sobą współpracować.

STAYnia to miejsce otwarte dla ludzi grających i śpiewających dla czystej przyjemności, realizujące także społeczną rolę muzyki. W ramach wieloletniego działania naszej  Fundacji sprawdzamy różne formy współpracy i aktywności, zmierzające z jednej strony do rozwijania amatorskiej praktyki muzycznej, z drugiej zaś do lepszego poznania oczekiwań mieszkańców Warszawy w tej dziedzinie. Dzisiejsze możliwości i zwyczaje można porównywać z tymi z przeszłości, jednak przede wszystkim warto szukać najlepszych, adekwatnych rozwiązań, korzystnych społecznie i  odpowiadających potrzebom.

Rozwijamy nasz wieloletni program dzięki dotacjom z Miasta st. Warszawy oraz z Programu MKiDN „Kultura dostępna” . W 2023 roku dzięki 3-letniej dotacji z Miasta st. Warszawy rozpoczynamy realizację 3-letniego programu „STAYnia. Lokalna Pracownia Muzyczna”

Dlaczego STAYnia?

Nazwa naszego programu nie jest zbyt wygodna w komunikacji, ale owo STAY jest dla nas ważne, bo zaprasza do pozostania z nami na lata, do współtworzenia nowej tradycji i to się nam udało!!! Pierwsze spotkania odbywały się w dawnej stajni Instytutu Weterynarii przy ul. Grochowskiej 272, gdzie od 2010 mieści się siedziba Orkiestry Sinfonia Varsovia, naszego wieloletniego partnera.

Działania

Na początku zaprosiliśmy entuzjastów muzykowania do wyrażenia swoich oczekiwań. Postąpiliśmy więc dokładnie odwrotnie niż dzieje się to zazwyczaj, gdy organizator przedstawia swoja ofertę odbiorcom. Zyskaliśmy dzięki temu szansę na poznanie autentycznych potrzeb społeczny, do których warto się dostosować. Powstały wówczas: Międzypokoleniowy Klub Piosenkowy, grupa smyczkowa i Dżem na Grocho. Okresowo działały także: grupa dęta, akordeonowa, perkusyjna, ukulele i grupa podstaw muzyki. W ramach STAYni powstała także Orkiestra Społeczna, która później usamodzielniła się. Nie wszystkie trudności wynikające z braku środków nauczyliśmy się pokonywać. Jednak nawet wówczas, gdy okresowo zawieszaliśmy lub ograniczaliśmy spotkania, STAYnia działała, ponieważ chcieli tego stayniacy, którzy dobrze czuli się ze sobą. Zaczęli sami organizować  wspólne śpiewanie i prywatnie i w różnych miejscach Warszawy, często w plenerze, do tego wycieczki, akcje charytatywne, a przecież przed STAYnią w większości nie znali się.

W ramach STAYni realizowaliśmy także działania w świetlicach socjoterapeutycznych, skierowane do dzieci z trudnych środowisk, współpracując z Centrum Wspierania Rodzin i przez trzy lata z projektem „Dream up”. Wiele satysfakcji mieliśmy także z serii koncertów interaktywnych w Szkole Specjalnej przy ul. Weterynaryjnej oraz w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapeutycznym w Radości. W 2018 roku nawiązaliśmy współpracę z FabLabem Pobite Gary – innowacyjnym projektem Centrum Wspierania Rodzin „Rodzinna Warszawa”, następnie z Pałacykiem Konopackiego, a ostatnio z Terminalem Kultury Gocław. Nowe miejsca, różnorodne akcje artystyczne i charytatywne, wiele koncertów w Warszawie i w  miejscowościach podwarszawskich, a zasady działania STAYni  wciąż oscylowały wokół przyjętych na początku wartości.

  • dostępność – staramy się stworzyć możliwości udziału zainteresowanym, chęć muzykowania jest głównym warunkiem uczestniczenia;
  • brak przesłuchań do grup – walczymy z wyobrażeniem, że muzykowanie jest czymś stresującym, proponujemy alternatywne podejście i doświadczamy muzyki w radosnej, nieoceniającej atmosferze;
  • elastyczność programu – dostosowujemy program zajęć do możliwości uczestników, by bez względu na etap zaawansowania mogli w każdym momencie dołączyć do różnych grup muzykujących, uzyskać wsparcie i rozpocząć swój rozwój muzyczny; prowadzący aranżują materiał muzyczny w taki sposób, aby każdy z uczestników otrzymał zadanie adekwatne do jego umiejętności, ale motywujące do muzycznej eksploracji, improwizacji i rozwoju;
  • tworzenie społeczności – jako organizatorzy projektu wsłuchujemy się w opinie uczestników programu, regularnie pytamy o ich potrzeby i w miarę naszych możliwości staramy się na nie odpowiadać; wspólnie podejmujemy decyzje w ważnych kwestiach i oddajemy inicjatywę muzykującym zespołom jeśli chodzi o kierunek, w którym podążają; na równi stawiamy muzykowanie, dobre samopoczucie i integrację zespołów;
  • wielopokoleniowość – uczestników programu nie pytamy o wiek, to sprawa zupełnie nieistotna w kontekście zamiłowania do muzyki, dlatego we wszystkich grupach muzykujących są osoby z różnych pokoleń i wszyscy mówią sobie na „Ty”;
  • działamy społecznie – uczestnicy programu biorą udział w zajęciach programowanych do ich potrzeb na zasadzie umowy społecznej; środki zainwestowane w ich osobisty rozwój zostają jednocześnie zainwestowane w dobro wspólne, czyli popularyzację idei amatorskiego muzykowania oraz działania charytatywne;
  • dzielimy się muzyką – grupy muzykujące regularnie koncertują dla otwartej publiczności, biorą udział w festiwalach i wydarzeniach, które spójne są z ideą międzypokoleniowej i międzyśrodowiskowej otwartość i serdeczności.

 

Eksperymentalny Program Edukacji Muzycznej - 2024

realizacja: estinet.pl